Wednesday 25 April 2012

APA KAITAN DINAR DAN SEEKOR KAMBING??

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada semua peminat setia pesonaEMAS.


KENAPA ORANG SELALU KAITKAN DINAR DENGAN KAMBING??? APA SALAH KAMBING NI???.. jom saya cerita sikit...




INFO UNTUK ANDA SEMUA

-1 dinar bersamaan 4.25gram emas diibaratkan sebagai RM4.25 pada zaman itu

-secara logik akalnya, RM 4.25 atau 1 dinar pada zaman itu mampu beli seekor
kambing tetapi mampukah RM4.25 pada zaman kita sekarang ni untuk membeli seekor kambing???

-Rasanya RM4.25 boleh la nak beli seketul kambing berbanding zaman dahulu dimana nilai duit masa tu boleh beli sekor kambing..bukan setakat nak daging je, kaki,ekor semua dapat...siap dapat janggut kambing lagi...=)

-Akan tetapi pada hari ini, kita ni masih mampu untuk membeli seekor kambing dengan hanya menggunakan 1dinar kerana :

HARGA DINAR PADA HARI INI = RM700++

HARGA KAMBING PADA HARI INI = RM700++ jugak, itupun kambing yang baka paling elok atau erti kata lain kambing GRED A, kalau GRED B or GRED C mungkin kita dapat beli 2 ekor kambing bergantung kepada saiz kambing tu..


APA YANG SAYA CUBA SAMPAIKAN??
- Nilai matawang kita makin hari makin teruk, maksudnya berlaku INFLASI...Kenapa terjadi inflasi??? inflasi terjadi akibat cetakan wang melebihi pendapatan negara...

-Duit malaysia ada inflasi tak?? Jawapannya ada sebab setiap tahun BANK NEGARA akan umumkan nilai inflasi.. contoh-contoh inflasi ialah :

a)Jika kita menyimpan RM50 wang kertas pada tahun lepas, dan pada tahun ni, wang kertas tu masih lagi sekeping RM50…apa yang berlaku ialah penyusutan iaitu inflasi bermaskd nilai RM50 dulu tak sama dgn sekarang….tak percaya tanya orang pergi pasar selalu..

b)Masa zaman saya kecil dahulu, nasi lemak baru 50sen tu tahun 1998-1999 yang saya ingat..zaman anda dulu berapa agak-agaknya??

Tetapi

Kenapa nasi lemak tahun 2011 dah mencecah sampai RM1-1.50 ??? Nasi sama ja (1 cawan), ikan bilis sama ja kualiti, telur ada yang kurangkan ada yang tak (abaikan rasa sedap ke tak sedap)..

C) "YAHUUUUUUU...pakcik tu bagi duit raya RM1..kayanya pakcik tuuu" (sambil melompat-lompat sampai ke langit)...hehehe..itu kata-kata budak-budak masa tahun 90an cam tu..

TETAPI

" Alaaaahhhh..RM1 je pakcik ni bagi...kedekutnyee...." (sambil menghentak kaki dan mengoyak sampul duit raya) tu masa tahun 2011..raya tahun 2012 tak tahu la camna kan??? hehehe..Budak-budak tak pandai menipu..budak-budak pun tahu realiti sekarang bahawa nilai duit tu makin lama makin kecil..kenapa kita yang dewasa yang selalu rasa diri kita ni matang kita tak sedar??


Saya dah sertakan contoh-contoh yang berlaku sekarang ni..Rasulullah seorang pakar ekonomi zaman kegemilangan sewaktu zaman kegemilangan Islam memandang jauh nilai DINAR DAN DIRHAM.Dulu negara islam maju disebabkan transaksi dalam bentuk Dinar dan Dirham.Dunia sekarang lebih nilaikan wang kertas. 


Jika ada sebarang komen, cadangan atau pertanyaan, boleh lah post di ruangan komen..Sama-sama kita belajar..
 
"Lindungi aset/ wang anda dengan melabur/membeli emas fizikal"
Dealer of Public Gold
Bakri Md Khir
012-4598276
bakrimdkhir@yahoo.com

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Wordpress Theme | Bloggerized by Free Blogger Templates | coupon codes